Powstaje centralna baza faktur. Komu będzie służyć?

Skorzystać mają przedsiębiorcy, podatnicy i fiskus, krótko mówiąc wszyscy. Najpierw testowo, a potem obowiązkowo wprowadzona zostanie centralna baza faktur.

Nad rozwiązaniem pracuje Ministerstwo Finansów. Centralna baza faktur ma ruszyć w połowie 2021 r. Przedsiębiorcy będą mogli wystawiać elektroniczne faktury (e-faktury) i przesyłać je kupującym na ministerialną platformę, z której ci będą je mogli pobrać. Dostęp będzie miał do nich także fiskus.

Jak wyjaśnia pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji „rozważany jest model stopniowego wdrażania nowego standardu, podobnie jak wdrażano np. JPK_VAT”.

Podatnik będzie miał dostęp do wszystkich e-faktur przekazywanych przez ministerialną platformę za pośrednictwem konta, które jest przygotowane w ramach projektu e-Urząd Skarbowy. To kolejne przedsięwzięcie, nad którym w ministerstwie trwają prace. Cel jest taki, by każdy podatnik miał swoje osobiste konto do celów podatkowych.

Dostęp do ministerialnej platformy i w konsekwencji do wszystkich e-faktur będzie możliwy z komputera, smartfona i tabletu. – Podatnicy nie będą już musieli wysyłać na żądanie urzędu pliku JPK_Faktura, bo fiskus sam będzie mógł sięgnąć do tych danych.

Od 2021 roku, przedsiębiorcy będą przesyłać kontrahentom wystawione przez siebie e-faktury za pośrednictwem ministerialnej platformy. Z początku będzie to dobrowolnie, jednak gdy takie rozwiązanie się sprawdzi, może stać się to obowiązkiem.

Centralna baza faktur - sposób działania

Wszystkie e-faktury przekazywane przez ministerialną platformę za pośrednictwem konta, będą dostępne dla przedsiębiorcy. Celem utworzenia kont jest to, aby każdy podatnik miał swoje osobiste konto do celów podatkowych.

Dostęp do niego ma być możliwy z każdego urządzenia – komputera, telefonu, tabletu. Dzięki dostępowi do konta, będzie tam można zobaczyć swoje e-faktury, zarówno te wystawione za pośrednictwem ministerialnej platformy, jak i otrzymane od kontrahentów, którzy przekazali je przez tą platformę.

Ważne!

Celem wprowadzenia Centralnego Rejestru Faktur jest analiza i kontrola prawidłowości wystawianych faktur VAT.

 

Zyskają też podatnicy! Jednym z ułatwień jest to, że nie będą już musieli wysyłać na żądanie urzędu pliku JPK_Faktura. Niewykluczone też, iż dzięki tym zmianom ułatwiłoby to wywiązanie się przedsiębiorcy z obowiązku przygotowania, a nawet przesłania niektórych plików JPK. Ponadto, sprzedający będzie mógł sprawdzić, czy jego kontrahent (nabywca) pobrał fakturę, a kupujący, czy rachunek umieszczony na fakturze jest zamieszczony na białej liście rzetelnych podatników VAT.

Centralna baza faktu - podsumowanie

Proponowane rozwiązanie oprócz tego, że będzie korzystne dla fiskusa, korzystnie wpłynie na prowadzenie biznesu - ma być to prosty i łatwy w obsłudze system wymiany faktur w wersji elektronicznej. Warunkiem jest,  aby to rozwiązanie było tanie i funkcjonujące 24 godziny na dobę bez żadnych awarii. Zatem cały system musi być niezawodny, a regulacje na wypadek takich awarii - jasno określone.